Vi har de siste årene utviklet og perfeksjonert en modell for fjerning av panikkangst – med en blanding av informasjon, kognitiv terapi, hypnose og coaching. Og det skal innrømmes at det ble gjort uten å tenke så mye fag – vi bare gjorde det vi kunne med verktøyene vi hadde.. Nå har dette endret seg i forbindelse med at vi jobber stadig mer med kognitiv terapi som en del av de vanlige bestillingene våre; bryte avhengigheter, fjerne frykt osv. Med støtte fra stadig mer god litteratur på området kognitiv terapi har vi begynt å utvikle en metodebeskrivelse som viser HVORDAN vi jobber med svært mange uønskede mønstre, vaner og følelser ved å blande deler av de beste teknikkene som finnes per idag. Denne blandingen kalles kognitiv hypnose.

“Rask psykoterapi” – som vi gjør i gestaltterapi – er fra noen måneder til et års tid. “Normal” psykoterapi, som psykoanalyse og historiefortellinger hos psykolog, tar ofte mye, mye lenger.

Med kognitiv hypnose bruker vi fra 1 til 5 timer – altså langt under en måned!

Vår grunntanke er at (nesten) alle dine dysfunksjonelle mønstre – enten det er angst, frykt eller avhengighet av noe slag – er taklingsstrategier. På et tidspunkt ga de mening – ihvertfall for underbevisstheten. Og enten ved et traume eller repetisjon ble så denne handlingen forsterket og befestet til det ble en vane. Vaner er ikke bevisste – du kan selvsagt observere en vane du har – men den utføres automatisk. Derfor opplever klienten å ikke ha kontroll over vanen. Og hvis vi snakker om en U-vane – så ender du opp med en indre konflikt hvor du bevisst (kognitivt) er klar over at det f.eks. er litt usunt å dope seg – og så har du en underbevissthet som “vet” at du har altfor mye angst til å tørre å møte mennesker edru. Så du fortsetter ditt selvskadende mønster – mens du vet at det er dumt, unødvendig og kanskje dødelig. Og det er ikke så bra for din egen opplevelse av kontroll over eget liv, for å si det pent.

En behandling med kognitiv hypnose vil bestå av 2 hoveddeler – fordelt på fra 1 til 5 timer avhengig av temaet og hvordan klienten foretrekker å jobbe.

  1. Kognitiv del: I første del jobber vi med den bevisste delen av deg – tar bort /endrer  tankemønstre, gir ny forståelse og aksept for endringen
  2. Hypnose del: I andre delen bruker vi både formell og uformell hypnose for å få underbevisstheten til å ta inn og akseptere den samme informasjonen – slik at de to delene av sinnet blir “enige” (kongruente). Da vil klienten oppleve at endringen er enten “automatisk” eller krever svært liten viljestyrke

I tillegg bruker vi som oppfølging helt ordinære gestaltorienterte coachingteknikker i etterkant for å sikre at endringen blir varig og at klientene tar inn den mestringen som følger av at de nå har kontroll. Mennesker husker hendelser – ikke ikke-hendelser – så det er viktig å bli helt klar over alle de positive følgene av å bryte den negative vanen, følelsen eller mønsteret klienten kom for å bryte

Kontakt gjerne Remi Marents om du har spørsmål om Kognitiv Hypnose – generellt eller spesifikt i forhold til hva du vil ha endret på. Sett opp en inntakstime – eller send epost på remi@hypnoterapi.no

 

About Remi Marents

Remi Marents jobber som coach og psykoterapeut, og tar imot klienter på Majorstua i Oslo, i Tønsberg og via telefon eller Skype Video. Hoveddelen er individuelle timer, men parterapi utgjør en stadig større del av virksomheten. Avhengig av hva klienten har behov for, brukes kognitiv terapi, hypnoterapi, gestalt-terapi og coachingmodeller. For Remi er ikke teknikker eller formater viktig- det eneste som er viktig er å oppnå de resultater som ønskes på en best mulig måte. De fleste klienter vil på sin første time få skissert eksakt forløp for timene; hvor mange, når og hva skal skje- og så er det opp til deg som kunde å bestemme om det passer deg å gjøre det på den måten. Du trenger ikke henvisning for å få time hos Remi Marents.