Krisehjelp er ikke terapi på lang sikt, og er vanligvis ikke mer enn 1 til 3 måneder. Når jeg jobbber med dette, er det IKKE hypnose som er hovedverktøyet. men terapi basert på forskning etter Twin Towers i USA. Fokuset er på et eller tilbakevendende problemer som er overveldende og traumatisk. Hvis et traume eller krise ikke blir løst på en sunn måte, kan opplevelsen føre til mer varige psykologiske, sosiale og medisinske problemer. Krisehjelp består av undervisning, veiledning og støtte. Krisehjelp er ikke en erstatning for personer som trenger og ikke får intensiv eller langvarig psykisk helsevern. Krisehjelp kan innebære oppsøkende virksomhet, arbeide i et fellesskap og er ikke begrenset til kontortider og steder.

Det finnes mange beskrivelser og mye er skrevet om kriseintervensjon og krisehjelp. Uavhengig av teori og forfatter, er det fellestrekk i den prosessen som en terapeut kan hjelpe folk til å takle og komme videre fra voldsomme og traumatiske hendelser i sine liv.

De 8 delene i Krisehjelp

  1. Utdanning. Det er en naturlig evne for de fleste mennesker å klare seg i en krise dersom de har den støtte, veiledning og de ressurser de trenger. Selve poenget med kriseintervensjon er å behandle påvirkningen av en krise. I de fleste tilfeller innebærer en krise normale reaksjoner som er forståelig, på en unormal situasjon. En effektiv krisehjelp gir informasjon, aktiviteter og struktur som vil hjelpe oss igjen og komme igjennom krisen. Enda viktigere vil krisehjelp sikre at du ikke forlenger en krise, og det vil hjelpe til å ikke skape flere problemer i ditt liv og andres liv. (skadelig atferd som aggresjon, rus mm.) Konfrontasjon gjennom informasjon og drøfting kan også være en viktig del av kriseintervensjon.
  2. Observasjon og øke bevissthet. En krise i livet vårt kanforverres av lav selvbevissthet eller at vi ikke anerkjenner virkningen vår atferd har på andre, samt virkningen det har på oss selv. Å øke din bevissthet kan føre til valg som fremmer gjenvinning av balanse og velvære (eller i det minste reduksjon av smerte). Du kan ikke hjelpe deg selv hvis du ikke kan se problemet og hvordan du kan være medvirkende til krisen selv og for andre. I noen tilfeller kan familiens dynamikk og kommunikasjonsproblemer innen familier forlenge en krise.
  3. Oppdage og bruke vårt potensial. Hver krise representerer en mulighet for personlig vekst og til å oppdage vårt høyeste potensiale og sanne jeg. Den største helten i enhver krise er den personen som ikke tror han eller hun er en helt, men er forberedt på utfordringen med de uoppdagede kvaliteter og evner som kun oppdages når vi står overfor tragedie og kriser i løpet av livet. Se bokanbefaling nederst! Mens støtte er viktig, betyr ikke dette at personen i krise ikke bør bli oppmuntret og noen ganger påvirket til å ta avgjørelser og iverksette tiltak for å løse krisen og forbedre livskvaliteten sin.
  4. Forstå våre problemer. Det er en grunnleggende egenskap at alle mennesker vil gjøre det beste de kan med de ressurser og evner de har under en krise. Under enhver krise, er det viktig å gjenkjenne eller oppdage vår sanne og dypeste intensjon. Du må holde dine intensjoner i bakhodet uansett hva du gjør. Mens vår hensikt vanligvis er å gjøre livet bedre, kan vår atferd bli villedet, misforstått og mindre effektiv enn vi ønsker. Selvforståelse så vel som å forstå hvordan andre kan holde oss fastlåst er viktige elementer i veien videre.
  5. Opprette nødvendig struktur. Det viktigste aspektet ved kriseintervensjon og rådgivning er å gi en sosial “beholder” for vår erfaring som vil hjelpe oss å uttrykke, utforske, undersøke og bli aktiv på måter som hjelper til med å sikre at krisen ikke blir langvarig. For hver enkelt av oss er det ulike nødvendige aktiviteter og rutiner i livet vårt i tider med nød som gir komfort og støtte. Disse inkluderer ikke alkohol, medikamenter eller andre rusmidler. Medisiner bør kun brukes til å forhindre en fysisk eller psykisk sammenbrudd. Formålet, varighet, frekvens og mulige konsekvenser av medisiner må defineres for å kunne ta informerte beslutninger.
  6. Å utfordre irrasjonell tro og urealistiske forventninger. Få mennesker, i tider med krise, har de nødvendige ferdighetene til å fullt ut undersøke hva de tenker, hva de antar og hva de forventer av seg selv, sine nære og fra andre på egenhånd. Våre tanker, spesielt de vi ikke ser på, bidrar mye til hvordan vi føler og hva vi gjør som respons til våre følelser.
  7. Bryte onde sirkler og vanedannende atferd. Mange kriser er et resultat av onde sykluser eller avhengighet. For eksempel kan narkotika og alkohol, ikke bare ødelegge livet vårt, men det vil forvirre hvordan vi egentlig føler om oss selv, andre og verden rundt oss. Akkurat her bruker jeg mye hypnose, avhengig av hvor langt atferden er kommet. Man kan ikke vite hvordan man føler og hva man virkelig ønsker hvis dine følelser er endret av kjemikalier, medisiner, alkohol og andre rusmidler. En smertefull krise kan få en person til å unngå og flykte fra hvordan de føler. Det er som å tisse i buksa når du fryser. Usunn flukt og unngåelse av følelsesmessige smerte og ubehag kan innebære bruk av medisiner, narkotika, alkohol, trening, sex, spenning, fester eller å arbeide overdrevet. Å ta rollen som et “offer” vil få andre til å ville redde en person i krise – og forlenge krisen ved å nekte å håndtere en krise skaper tilsynelatende sunne støttende relasjoner. Men: Når en person blir avhengig av andre og “rømmer” til å føle seg bedre, starter en veldig dårlig sirkel. Slike dårlige sykluser begynner med atferd som er ment å unngå eller flykte fra følelsesmessig smerte, men til slutt vil slik unngåelse- og flukt-atferd skape flere problemer, eller det samme problemet vi prøver å unngå. En slik ond sirkel vil faktisk forlenge en krise.
  8. Lag midlertidig støttestruktur. Under en krise er det ofte nyttig å danne korte relasjoner med andre for å få støtte. Krisehjelp og intervensjon er svært nyttig og nødvendig. En sunn avhengighet av støtte er vanligvis forbigående og vil alltid føre til økt uavhengighet. Usunne avhengigheter er langsiktige og skaper økende avhengighet snarere enn uavhengighet.
Ved krisesituasjoner er Remi Marents tilgjengelig for krisehjelp for å hindre at traumer blir unødig skadelige. Jeg kan kontaktes på telefon 91666666 eller epost remi@studioday.no – hele døgnet, bestandig.
Bokanbefaling som jeg ofte gir klienter ifm med store kriser: Cullberg: Mennesker i krise og utvikling

About Remi Marents

Remi Marents jobber som coach og psykoterapeut, og tar imot klienter på Majorstua i Oslo, i Tønsberg og via telefon eller Skype Video. Hoveddelen er individuelle timer, men parterapi utgjør en stadig større del av virksomheten. Avhengig av hva klienten har behov for, brukes kognitiv terapi, hypnoterapi, gestalt-terapi og coachingmodeller. For Remi er ikke teknikker eller formater viktig- det eneste som er viktig er å oppnå de resultater som ønskes på en best mulig måte. De fleste klienter vil på sin første time få skissert eksakt forløp for timene; hvor mange, når og hva skal skje- og så er det opp til deg som kunde å bestemme om det passer deg å gjøre det på den måten. Du trenger ikke henvisning for å få time hos Remi Marents.